۴۴ درصد بنزین تولیدی پالایشگاه شازند یورو پنج است

به گزارش روابط عمومی : مجید رجبی روز دوشنبه در همایش تجلیل از خبرنگاران صنعتی استان مرکزی به مناسبت ۱۷ مرداد روز بزرگداشت خبرنگار، افزود: این طرح در اردیبهشت ماه سال جاری با مشارکت شرکت دانش بنیان اکسیر پویان در شرکت پالایش نفت امام خمینی(ره) شازند با تکیه بر دانش فنی متخصصین داخلی و کارشناسان مهندسی پالایش و با همکاری مجموعه بهره‌برداری ،برنامه‌ریزی تولید و آزمایشگاه، به صورت آزمایشی اجرا شد.

مدیرعامل شرکت پالایش نفت امام خمینی(ره) شازند ادامه داد: بنزین با استاندارد یورو پنج در مقایسه با بنزین با استاندارد یورو چهار دارای محتوی گوگرد بسیار پایین‌تری است و آلایندگی کمتری را به هنگام احتراق در موتورهای بنزینی تولید می‌کند.

رحبی بیان کرد: محتوای گوگرد بنزین با استاندارد یورو پنج، کمتر از ۱۰ جزء در یک میلیون و محتوای گوگرد بنزین با استاندارد یورو چهار، کمتر از ۵۰ جزء در یک میلیون است.

وی تصریح کرد: قیمت فرآورده بنزین با استاندارد یورو پنج بالاتر از بنزین با استاندارد یورو چهار است که علاوه بر کاهش آلایندگی هوا در شهرها منجر به افزایش سود سالانه پایشگاه نیز می‌شود.

مدیرعامل شرکت پالایش نفت امام خمینی(ره) شازند افزود: مطالعات اولیه طرح با همکاری شرکت دانش بنیان اکسیر پویان طی مدت ۶ ماه انجام شد و بررسی‌های کارشناسی جهت تغییر در جریان‌های خوراک و شرایط فرآیندی واحدهای تولیدکننده‌ بنزین صورت پذیرفت.

رجبی گفت: از نکات مهم و قابل ذکر این طرح اجرای آن بدون هیچگونه سرمایه‌گذاری اولیه و ایجاد بار مالی برای شرکت است.

وی تصریح کرد: در این طرح با اعمال تغییرات گسترده در جریان‌های خوراک، محصولات و فرآیندی، در تعداد زیادی از واحدهای پالایشی نهایتا بخش قابل توجه‌ای از بنزین تولیدی پالایشگاه از لحاظ کیفی ارتقا پیدا کرد و به بنزین با استاندارد یورو پنج تبدیل شد.

مدیرعامل شرکت پالایش نفت امام خمینی(ره) شازند، با بیان اینکه اجرای این طرح به صورت آزمایشی در بازه زمان، یکم تا ۳۱ اردیبهشت‌ماه امسال انجام شد، گفت: با اجرای این طرح روزانه ۶ میلیون و ۵۶۲ هزار و ۱۲۹ لیتر بنزین یورو پنج و هشت میلیون و ۳۵۹ هزلر و ۸۷۰ لیتر بنزین یورو چهار در این واحد پالایشگاهی تولید می‌شود و ماهانه پنج میلیون و ۸۹۴ هزار و ۵۵۷ دلار افزایش سودآوری برای پالایشگاه دارد.

رجبی بیان کرد: این واحد پالایشگاهی در فرآیند کیفی‌سازی تولیدات و ارتقای شاخص‌های زیست محیطی برای تولیدات نهایی، از نیمه دوم سال ۱۴۰۲ طرح ارتقای کیفیت گازوئیل تولیدی خود را از یورو چهار به یورو پنج اجرا کرد.

وی ادامه داد: همچنین در راستای ارتقای کیفیت شاخص‌های زیست محیطی در کل کشور، اولین واحد تصفیه و تولید گازوئیل یورو چهار در کشور با ظرفیت ۱۲ میلیون لیتر در روز در این پالایشگاه راه‌اندازی و کلیه محصولات این پالایشگاه بعد از اجرای طرح‌های فاز۲ تاییدیه استاندارد یورو چهار را کسب کردند و این پالایشگاه به عنوان شاخص در عمل به تعهدات زیست محیطی و ارتقای کیفیت محصولات معرفی شد.

مدیرعامل شرکت پالایش نفت امام خمینی(ره) شازند، بیان کرد: فعالیت این مجموعه در راستای اولین‌ها به اینجا ختم نشد و این پالایشگاه اولین و تنها شرکت تولیدکننده سوخت کشتی ایرانی(۱۴۰ ATR) بر اساس استانداردهای بین المللی و مطابق معاهده ۲۰۲۰IMO، لقب گرفت و در شرایط تحریم از خروج ارز از کشور جلوگیری کرد.

رجبی اظهار کرد: در پیاده‌سازی این طرح که از نیمه دوم مهر ۱۴۰۲ آغاز شد بدون اضافه کردن تجهیزات خاص و یا سرمایه‌گذاری اولیه و صرفا با تغییر در شرایط فرآیندی، محصول تولیدی واحد تصفیه هیدروژنی گازوئیل از یورو چهار به یورو پنج ارتقا داده شد و میزان گوگرد موجود در محصول نهایی از ppm ۵۰ (پنجاه جزء در میلیون ) به زیر ۱۰ ppm (۱۰ جزء در میلیون) رسانده شد.

وی گفت: در کنار اجرای طرح تولید گازوئیل یورو پنج، طرح ارتقای کیفیت نفت سفید و سوخت جت پالایشگاه نیز پیاده‌سازی شد و میزان گوگرد در محصولات ذکر شده به زیر ۱۰ ppm ( ۱۰ جزء در میلیون) رسانده شد.

مدیرعامل شرکت پالایش نفت امام خمینی(ره) خاطر نشان کرد: در نهایت اجرای طرح‌های کیفی سازی محصولات واحدهای تصفیه هیدروژنی گازوئیل (GHT) و نفت سفید (KHT) توانست سود ۳۷/۵ میلیون دلاری در سال را رقم بزند.

رجبی اضافه کرد: در کنار کیفی‌سازی محصولات واحدهای تصفیه هیدروژنی گازوئیل و نفت سفید، تغییر در پارامترهای فرآیندی با رویکرد صرفه جویی در سوخت مصرفی این واحدها پیاده‌سازی شد که از این نظر میزان صرفه‌جویی در مصرف حامل‌های انرژی و کاهش هزینه‌های سوخت، به رقم ۴۰۰ میلیارد در سال رسانده شد و از این مسیر علاوه بر تاثیر به‌سزا در کاهش انتشار کربن و دی اکسیدکربن، گامی مثبت در بهبود شاخص‌های زیست محیطی پالایشگاه محسوب می‌شود.

رجبی گفت: طرح کوک‌سوزنی که مشتمل بر پنج واحد اصلی است که چهار واحد آن با استفاده از تکنولوژی بومی و با همکاری پژوهشگاه صنعت نفت طراحی شد.

وی ادامه داد: در این طرح نفت کوره که در فصول سرد سال بزرگ‌ترین عامل آلودگی هوا است از سبد محصولات پالایشگاه امام خمینی(ره) شازند حذف و به جای آن سوخت‌های سبک‌تر و پاک همراه با کوک سوزنی (مورد نیاز در صنعت فولاد) تولید می‌شود.

مدیرعامل شرکت پالایش نفت امام خمینی (ره)شازند با بیان اینکه تکنولوژی طرح فوق الذکر در انحصار چند شرکت مهم است و اجرای این پروژه در کشور سابقه قبلی ندارد، افزود: این طرح در مرحله انجام تشریفات مناقصه است و هزینه پیش‌بینی شده آن حدود ۴۵۰ میلیون یورو است.

رجبی افزود: با توجه به شرایط بحران کم آبی حاکم بر جهان که در کشور ما نیز وجود دارد و الزام استفاده از روش‌های نوین بازیابی و تصفیه جریان‌های پساب پالایشگاه امام خمینی(ره) شازند به منظور صرفه‌جویی در مصرف آب، تامین نیازهای آبی پالایشگاه و کمک به حفظ محیط زیست، احداث پروژه تصفیه پساب‌های موجود در پالایشگاه صورت گرفت.

وی ادامه داد: کاهش حجم پساب ورودی به حوضچه‌های تبخیر و نهایتا قطع سرریز آنها به اراضی کشاورزی منطقه، استفاده مجدد از پساب و کاهش برداشت آب خام از منابع زیرزمینی و سد کمال صالح و آب بدون املاح و کاهش بار وارده به سیستم (رزینها)آب DM که گاها در شرایط اضطراری قرار می گیرند را از اهداف قابل حصول پروژه بهینه سازی بازیافت آب‌های با املاح بالا به روش اسمز معکوس معرفی کرد.

مدیرعامل شرکت پالایش نفت امام خمینی(ره) شازند با بیان اینکه در این طرح بصورت میانگین ۲۰۰ نفر بومی منطقه در روز برای انجام این پروژه حضور داشتند و حدود ۵۰ نفر اشتغال دایم (در دوره بهره‌برداری) لازم خواهند بود، ادامه داد: آب‌های با املاح بالا در حال حاضر به حوضچه‌های تبخیر ارسال می‌شود و اجرای طرح موجب افزایش بهره‌وری مصرف آب و جلوگیری از نفوذ آب املاح بالا به سفره‌های زیرزمینی می‌شود.

رجبی با بیان اینکه پروژه احداث واحد کک سوزنی برای ۳۰۰ نفر به صورت مستقیم و یک‌هزار نفر به طور غیرمستقیم، اشتغال‌زایی شد، افزود: امکان اشتغال بیش از چهار هزار نفر بصورت مستقیم و غیرمستقیم در دوره ساخت سه ساله فراهم شد.

وی حذف نفت کوره و سوخت‌های سنگین آلاینده از سبد محصول پالایشگاه (سوخت نیروگاه در فصول سرد) و جلوگیری از انتشار گاز SO۲ به میزان ۵۰۰ تن در روز (گاز SO۲ یکی از ترکیبات آلاینده محیط زیست است که باعث افزایش بیماری‌های ریوی، قلبی و عروقی، همچنین تشکیل باران‌های اسیدی می‌شود)، جلوگیری از انتشار گاز آلاینده SO۲ از طریق راه‌اندازی تاسیسات بازیافت گازهای انتهای واحد گوگردسازی (TGTUnit)، کاهش قابل ملاحضه شعله مشعل پالایشگاه در شرایط عادی و استفاده از آن فقط در مواقع بحرانی، از سرویس خارج کردن یکی از تاسیسات آلاینده (واحد غلظت شکن) و جایگزین تاسیسات جدید با استاندارد روز دنیا (تاسیسات مذکور از واحد فاز یک پالیشگاه است که علاوه بر استفاده از کوره ها و تجهیزات قدیمی تر به دلیل تعمیرات اساسی مکرر، آلاینده است)، کاهش گازهای آلاینده محیط زیست در تعمیرات اساسی پالایشگاه از طریق ساخت تاسیسات جدید، بازیابی آمین و آب ترش را از اهداف پروژه احداث واحد کک سوزنی معرفی کرد.

مدیرعامل شرکت پالایش نفت امام خمینی (ره) شازند با بیان اینکه تولید کوک‌ سوزی آخرین حلقه مفقوده زنجیره‌ی بومی فولاد است که با تولید کوک‌سوزنی تولید فولاد کاملا بومی می‌شود، افزود: فناوری تولید کوک سوزنی در انحصار چند شرکت بزرگ بود و برای اولین بار با همکاری پژوهشگاه صنعت نفت این انحصار شکسته شد.

رجبی بیان کرد: تمامی مراحل طراحی و احداث این طرح از قبیل امکان سنجی، طراحی پایه، طراحی تفسیلی، خرید تجهیزات، نصب و راه‌اندازی توسط شرکت‌های داخلی انجام می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: کمک به اقتصاد کشور از طریق جلوگیری از خروج ارز به میزان ۱۰۰ میلیون دلار در سال، توسعه پایدار از طریق افزایش سود واحدهای تولیدی و تبدیل به مواد با ارزش افزوده (نرخ بازگشت سرمایه حدود چهار ساله و سود سالانه ناخالص بیش از ۲۰۰ میلیون دلار) از اهداف توسعه اقتصادی طرح است.

پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند در سال ۱۳۷۲ به عنوان بزرگ ترین پالایشگاه تک واحدی کشور با ظرفیت ۱۵۰ هزار بشکه در روز و اولین پالایشگاه کشور در عصر انقلاب اسلامی به بهره‌برداری رسید و در سال‌های آتی با اتکا به توانمندی و تخصص دانش آموختگان کشور ظرفیت این پالایشگاه به ۱۷۰ هزار بشکه در روز ارتقا یافت در ادامه مسیر با پیاده‌سازی طرح‌های فاز ۲ این مجموعه، ظرفیت این پالایشگاه از سال ۱۳۸۹ به ۲۵۰ هزاربشکه در روز رسید و به عنوان اولین شرکت پتروپالایشی به این نقطه اتکا و خودباوری در تامین نیازهای انرژی کشور بدل شد